V designu Grey/carbon kolo působí nenápadně, ale profesionálně. Integrovaný kokpit a schované bowdeny podtrhují čisté linie.
Řazení
Shimano 105 Di2 (R7150) je vstupní brána do světa elektronického řazení. Nabízí stejnou přesnost a rychlost přehození jako dražší Ultegra, jen s o něco vyšší hmotností. 2x12 převodů s kazetou 11-34T a klikami 52/36T dává dostatečný rozsah pro rychlé úseky i stoupání, ačkoli "semikompaktní" kliky jasně cílí na sportovnější jízdu.
Kola a pláště
Zde Raymon nešetřil. Karbonová kola Vision TC60 s výškou ráfku 60 mm jsou v této cenové kategorii nadstandard. 60mm profil výrazně pomáhá udržovat rychlost nad 30 km/h díky setrvačnosti a aerodynamice.
Upozornění: Vysoké ráfky jsou citlivější na boční vítr. Lehčí jezdci to mohou v silném větru pocítit na řízení. Obuto na pláštích Continental Grand Prix, které jsou etalonem v poměru grip/rychlost.
Brzdy
Hydraulické kotoučové brzdy Shimano 105 (BR-R7170) se 160mm kotouči. Osvědčený standard, který spolehlivě zastaví i těžšího jezdce ve sjezdu. Díky hydraulice je dávkování brzdné síly jemné a předvídatelné i v mokru.
Kontaktní body
Karbonová řídítka FSA SL-K a karbonová sedlovka specifického tvaru Arva. Použití karbonu na těchto místech pomáhá tlumit mikrovibrace od vozovky, což částečně kompenzuje tuhost aero rámu. Sedlo Fizik Vento Antares R7 je sportovně střižené, určené pro dynamický posed.
PRO KOHO JE
- Výkonnostní hobíci – chcete jezdit rychle, trénovat podle wattů a účastnit se amatérských závodů
- Triatlonisté – pokud hledáte univerzální kolo na trénink i závod (krátký triatlon), aero tvar a vysoká kola jsou výhodou
- Fanoušci technologií – chcete elektronické řazení Di2, ale nechcete utrácet 200 tisíc
- Rovinaři a tempaři – bydlíte v oblasti s rovinatým profilem, kde využijete aerodynamiku kol Vision
- Estéti – čistý design s integrovanou kabeláží vypadá prostě skvěle
PRO KOHO NENÍ
- Čistokrevní vrchaři – 8,4 kg není špatná váha, ale v dlouhých stoupáních bude lehčí vrchařské kolo živější
- Jezdci hledající pohodlí (Grand Fondo) – geometrie je dlouhá a nízká, není to "křeslo" na kochání se krajinou
- Úplní začátečníci – agresivní posed a citlivost vysokých ráfků na vítr vyžadují zkušenější ruku
- Turisté – absence úchytů na blatníky a nosiče vylučuje expediční využití
SROVNÁVACÍ KONTEXT
Raymon Arva Pro 105 (113 900 Kč) je "zlatá střední cesta" v nabídce. Je výrazně lepší než základní modely díky elektronickému řazení a hlavně karbonovým kolům (hodnota cca 25 tisíc Kč), která u levnějších variant často chybí. Oproti dražším modelům (z řady Ultra) ztrácí pár set gramů na váze, ale jízdní projev bude pro hobby jezdce k nerozeznání. V porovnání s konkurencí (Giant Propel, Merida Reacto) nabízí Raymon často lepší poměr cena/výbava, zejména díky osazení kvalitními koly Vision již v sérii.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Rám: Karbon UHT, Aero, UCI certifikace
Řazení: Shimano 105 Di2, 2x12 (elektronické)
Kliky: Shimano 105, 52/36T
Kazeta: Shimano 105, 11-34T
Kola: Vision TC60 i23, karbon, 60 mm
Pláště: Continental Grand Prix TR
Brzdy: Shimano 105 hydraulické, 160 mm
Řídítka: FSA SL-K Compact, karbon
Hmotnost: 8,4 kg
Max. zatížení: 120 kg
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY (Q&A)
Q: Jak často musím nabíjet řazení Shimano 105 Di2?
A: Výdrž je obvykle 1000–1500 km. Nabíjí se snadno přes konektor na přehazovačce, stačí párkrát za sezónu.
Q: Jsou 60mm vysoká kola vhodná do kopců?
A: Do českých kopců ano. TC60 jsou univerzální. Na extrémní alpská stoupání by byla lepší nižší kola, ale pro většinu tras je aero benefit 60mm ráfků vyšší než nevýhoda váhy.
Q: Jak se kolo chová ve větru?
A: 60mm ráfek je náchylnější na boční poryvy. Vyžaduje to pozornost při řízení ve větru, zejména pro lehčí jezdce.
Q: Mohu na kolo dát širší pláště?
A: Oficiálně je kolo na standardních silničních pláštích. 28 mm se vejde bez problémů, 30 mm obvykle také, ale u aero rámů je prostor omezený. Doporučujeme zůstat u 25-28 mm pro zachování rychlosti.
Q: Je rám schválený pro závody?
A: Ano, má UCI certifikaci, můžete s ním závodit na všech oficiálních akcích.
Q: Jaký je rozdíl oproti verzi s Ultegrou?
A: Ultegra je o něco lehčí. Funkčně (rychlost řazení) je 105 Di2 téměř identická. Pro hobby závodníka je 105 Di2 ekonomicky výhodnější volba s minimálním kompromisem ve výkonu.
Q: Uvezu to? Mám 100 kg.
A: Ano, max. zatížení je 120 kg. I 100kg jezdec má dostatečnou rezervu pro oblečení a bidony.
Q: Potřebuji aplikaci k řazení?
A: Ne pro jízdu. Aplikace Shimano E-TUBE slouží k nastavení (např. automatického řazení) a aktualizacím, ale kolo funguje vybalené z krabice i bez ní.