Odpružení
Vpředu pracuje vidlice RockShox Lyrik Select+ se zdvihem 150 mm. Verze Select+ využívá stejnou tlumicí patronu Charger 3 jako nejvyšší modely, jen bez některých externích "cvakátek". Je citlivá, tuhá a podrží vás v rozbitém terénu. Vzadu ji doplňuje tlumič RockShox Deluxe Select, vzduchový a snadno nastavitelný. Tato kombinace je ideální pro agresivní trailové jezdce.
Řazení a pohon
Kompletní sada Shimano Deore XT (řada M8100). Žádné míchání s levnějšími díly. Kliky, přehazovačka i řazení jsou z této legendární sady. Převody 1x12 s kazetou 10-51T vám dají dostatečný rozsah – "vyprošťovák" 51 zubů vás vytáhne i na strmé stěny, zatímco 10 zubů dole umožní přišlápnout si ve sjezdu.
Brzdy
Shimano Deore XT ve čtyřpístkové verzi (BR-M8120) s velkými 203mm kotouči na obou kolech. Toto je "kotva", kterou na enduru chcete. Mají okamžitý nástup, nevadnou v dlouhých sjezdech a díky technologii Servo Wave se skvěle dávkují. Pro jezdce do 120 kg naprosto dostatečné.
Kola a pláště
Obuto do Continental Kryptotal-F ve směsi SuperSoft. To je v současnosti jeden z nejlépe hodnocených plášťů pro enduro – měkká směs drží na mokrých kamenech i kořenech jako přilepená. Zapletená kola využívají ráfky Raymon, které snesou hrubší zacházení.
Kontaktní body
Teleskopická sedlovka je dnes standard, zde s průměrem 31,6 mm. Umožní vám okamžitě snížit těžiště pro sjezd. Řídítka Raymon Riser o průměru 35 mm zvyšují tuhost kokpitu, což oceníte při přesném vedení kola v náročném terénu.
PRO KOHO JE
- Enduro jezdce – hledající kolo, které snese závodní nasazení, ale nezruinuje rozpočet
- Hltače kilometrů v terénu – díky váze 14,7 kg se na něm dá reálně absolvovat 50km výlet s velkým převýšením
- Technické jezdce – kteří chtějí hravé a ovladatelné kolo, ne "tank", který žehlí všechno nudně do rovina
- Fanoušky Shimana – celé osazení je v jednotné, vysoce kvalitní řadě XT
- Jezdce hledající poměr cena/výkon – karbonový rám a XT výbava pod 100 tisíc je velmi silná nabídka
PRO KOHO NENÍ
- Čistokrevné sjezdaře a bikeparkové "krysy" – 150 mm zdvihu je dost, ale na celodenní skákání na černých lajnách by se hodilo spíše 170 mm+ a robustnější rám
- XC závodníky – na maratony je geometrie příliš položená a pláště SuperSoft příliš pomalé
- Úplné začátečníky na cyklostezky – potenciál tohoto kola (a jeho cenu) na šotolině nevyužijete
SROVNÁVACÍ KONTEXT
Rokua 150 Pro je prostřední model z trojice (cena 99 500 Kč).
Oproti základnímu modelu (cca 83 500 Kč) získáváte výrazně lepší odpružení (RockShox Lyrik vs. základní modely) a kompletní sadu XT místo mixu levnějších řad. Tento skok se pro aktivního jezdce rozhodně vyplatí.
Oproti nejvyššímu modelu (120 000 Kč) přicházíte pravděpodobně o Factory verzi odpružení (Kashima) nebo karbonová kola, ale funkčně je verze Pro pro 95 % jezdců k nerozeznání. Je to racionální volba rozumu.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Rám: Karbonový MLC kompozit, boost, zdvih 150 mm
Vidlice: RockShox Lyrik Select+, vzduchová, 150 mm
Tlumič: RockShox Deluxe Select, vzduchový
Hmotnost: 14,7 kg
Řazení: Shimano Deore XT, 1x12
Kazeta: Shimano CS-M7100, 10-51T
Brzdy: Shimano Deore XT, 4pístkové, 203/203 mm
Pláště: Continental Kryptotal-F, SuperSoft, 29"
Sedlovka: Raymon teleskopická, 31,6 mm
Max. zatížení: 120 kg
Velikosti: S, M, L
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY (Q&A)
Q: Je rám celokarbonový?
A: Ano, rám využívá technologii MLC (Multi Layer Carbon) pro vysokou tuhost a nízkou hmotnost.
Q: Kolik váží?
A: 14,7 kg. Na 29" enduro s takto odolnými plášti je to výborná hodnota, která usnadňuje výšlapy.
Q: Stačí zdvih 150 mm do bikeparku?
A: Ano, na flow traily a většinu červených/černých tratí stačí s přehledem. Není to sjezdový speciál na obří skoky, ale běžný bikepark zvládne hravě.
Q: Jsou pláště bezdušové?
A: Ráfky i pláště Continental jsou obvykle "Tubeless Ready". Pro předělání na bezduše budete pravděpodobně potřebovat jen ventilky a tmel.
Q: Jaké má brzdy?
A: Špičkové čtyřpístkové Shimano XT s velkými 203mm kotouči. Brzdný výkon je dimenzován i pro těžší jezdce v dlouhých sjezdech.
Q: Pro koho je určené?
A: Pro pokročilé bikery, kteří chtějí jedno kolo na všechno – od lokálních trailů po alpské enduro výlety. Není to líné elektrokolo, ale lehký a agilní stroj.
Q: Zvládne těžšího jezdce?
A: Celková nosnost je 120 kg. To je pro karbonové sportovní kolo standardní a bezpečná hodnota.
Q: Čím se liší od levnější verze?
A: Hlavně podvozkem a brzdami. Verze Pro má vidlici Lyrik (vyšší model) a kompletní sadu XT, která je lehčí a přesnější než Deore/SLX u levnějších verzí.
Q: Mám si vzít velikost M nebo L?
A: Enduro kola Raymon jsou moderně dlouhá. Pokud jste na rozmezí, L bude stabilnější v rychlosti, M bude hravější v zatáčkách. Nejlepší je vyzkoušet – v L27.cz vám kolo nastavíme přímo na postavu.