Design v matném karbonu přiznává materiál a působí velmi technicky a čistě. Vnitřní vedení kabeláže je samozřejmostí a přispívá k elegantnímu vzhledu (a snadnějšímu čištění od bláta).
Odpružení
Zde Raymon nešetřil. Vidlice FOX 38 Factory s patronou Grip X a tlumič FOX Float X Factory představují absolutní špičku. "Zlatá" povrchová úprava Kashima zajišťuje nejcitlivější chod. Možnosti nastavení komprese a odskoku jsou obrovské – podvozek si můžete naladit přesně na svou váhu a jízdní styl.
U této specifikace platíte za to nejlepší, co FOX nabízí. Rozdíl oproti nižším řadám poznáte hlavně v dlouhých sjezdech, kde se olej nepřehřívá a tlumení zůstává konzistentní.
Řazení
Kompletní sada Shimano Deore XT (1×12). Žádné míchání s levnějšími řadami. Kliky, přehazovačka i kazeta (10-51z) jsou XT. Znamená to přesné řazení i pod zátěží, vysokou odolnost a rozumnou hmotnost. Rozsah 510 % stačí na pohodlné vyjetí zpět na start trailu.
Brzdy
Shimano Deore XT (M8120) se 4 pístky a 203mm tlustšími kotouči (Shimano RT-CL800). Toto jsou jedny z nejlepších brzd na trhu v poměru výkon/spolehlivost. Okamžitý nástup brzdné síly a tepelná stabilita, kterou v dlouhém sjezdu v Alpách nebo bikeparku nutně potřebujete.
Kola a pláště
Zapletená kola DT Swiss E 1900 Spline jsou "držáky" pro enduro použití. Nejsou nejlehčí na trhu, ale vydrží tvrdé zacházení. Obutí Continental Kryptotal ve směsi SuperSoft je čistě sjezdová záležitost – brutální grip na měkkém podkladu a kamenech, ale na asfaltu "lepí" a rychlejí ubývá. Je to daň za trakci v terénu.
Kontaktní body
Teleskopická sedlovka Raymon (31,6 mm) umožňuje okamžité snížení těžiště. Kokpit s 35mm průměrem řídítek zvyšuje tuhost řízení. Sedlo je spíše sportovně tvrdší, což u kola této kategorie dává smysl pro lepší přenos informací od kola.
PRO KOHO JE
- Enduro závodníci – kolo je "Race Ready" přímo z krabice, komponenty snesou závodní nasazení
- Bikepark riders – 170mm zdvihy a robustní vidlice FOX 38 zvládnou i velké skoky a rozbité rockgardeny
- Techničtí jezdci v horách – nízká váha 15,1 kg umožňuje i celodenní šlapání za vlastní síly
- Nároční uživatelé – kdo vyžaduje maximální funkci a nastavitelnost podvozku (FOX Factory)
- Fanoušci Shimana – kompletní XT osazení bez "mixování" je dnes vzácnost
PRO KOHO NENÍ
- Výletní turisté – na cyklostezky je 170 mm zdvihu zbytečná zátěž, geometrie bude "líná"
- XC jezdci – pokud je vaší prioritou rychlost do kopce, hledejte kolo s menším zdvihem
- Jezdci s omezeným budgetem na provoz – směs SuperSoft a kazeta XT jsou dražší a rychlejí se opotřebovávají
- Začátečníci na nenáročných trailech – potenciál podvozku Factory nevyužijete
SROVNÁVACÍ KONTEXT
Rokua 170 Ultra je nejvyšší model řady (cena 120 000 Kč). Nižší modely mají levnější podvozek (Performance/Rhythm) a řazení (SLX/Deore). V kontextu trhu je cena 120 tisíc za karbonový rám s FOX Factory a kompletním XT velmi agresivní – konkurence (např. Santa Cruz, Specialized, Yeti) za podobnou výbavu často účtuje 160–200 tisíc Kč. Raymon zde nabízí prémiovou výbavu za cenu "střední třídy" velkých značek.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Rám: Carbon MLC composite, zdvih 170 mm
Vidlice: FOX Float 38 Factory, Grip X, 170 mm
Tlumič: FOX Float X Factory, 225x75 mm
Hmotnost: 15,1 kg
Řazení: Shimano Deore XT, 1×12
Kazeta: Shimano CS-M7100, 10-51T
Brzdy: Shimano Deore XT, 4-pístkové, 203 mm
Kola: DT Swiss E 1900 Spline, 29"
Pláště: Continental Kryptotal-F, SuperSoft
Max. zatížení: 120 kg
Velikosti: L (ostatní dle dostupnosti)
Rok modelu: 2025
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY (Q&A)
Q: Je 170 mm zdvihu moc na běžné ježdění?
A: Na běžné lesní cesty ano. Kolo ožívá v těžkém terénu a ve vyšší rychlosti. Na rovině bude působit "bezedným" dojmem, což ubírá efektivitu šlapání.
Q: Jak složité je nastavení podvozku FOX Factory?
A: Vidlice i tlumič mají mnoho "kroutítek" (komprese, odskok). Pro dokonalou funkci vyžaduje čas na nastavení nebo pomoc odborníka (např. v L27.cz).
Q: Zvládne kolo i výjezdy do kopce?
A: Ano, na svou kategorii překvapivě dobře díky váze 15,1 kg a strmému úhlu sedlové trubky. Tlumič má navíc páčku pro ztuhnutí při šlapání do kopce.
Q: Je rám celokarbonový?
A: Ano, hlavní trojúhelník i zadní stavba jsou z materiálu MLC composite carbon.
Q: Jaké pláště jsou na kole?
A: Continental Kryptotal ve verzi Enduro s nejměkčí směsí SuperSoft. Jsou to špičkové gumy do těžkého terénu, které vás podrží i na mokrých kořenech.
Q: Proč zvolit tento model "Ultra" a ne levnější variantu?
A: Pokud poznáte rozdíl v chodu odpružení nebo jezdíte na limitu, verze Ultra s FOX Factory se vyplatí. Nižší modely fungují skvěle, ale Factory nabízí ten "máslový" chod navíc.
Q: Unese mě to?
A: Maximální zatížení je 120 kg (jezdec + kolo + výbava). Pro těžší jezdce nad 100 kg už to může být při skocích hraniční.