Řazení
Srdcem kola je sada SRAM Apex XPLR 1x12. Jde o moderní systém s jedním převodníkem (40 zubů) vpředu a velkou kazetou (11-44 zubů) vzadu.
- Jednoduchost: Nemusíte řešit přesmykač, řadíte jen jednou páčkou (systém DoubleTap).
- Rozsah: Kazeta 11-44T pokryje rychlou jízdu po rovině i strmá stoupání. Oproti starším systémům 1x11 máte u 1x12 jemnější odstupňování.
Brzdy
Hydraulické kotoučové brzdy SRAM Apex s kotouči 160 mm. Brzdové páky mají ergonomický tvar pro jistý úchop i na rozbitých cestách. Brzdný účinek je silný a dobře dávkovatelný za všech podmínek.
Kola a pláště
Kola jsou obuta do plášťů Maxxis Reaver. Jde o moderní gravel plášť zaměřený na rychlost. Nízký vzorek uprostřed zajišťuje minimální odpor na asfaltu, zatímco výraznější boční figury podrží v zatáčkách.
Kontaktní body
Řídítka mají vyosení (flare) 16°, což znamená, že ve spodním úchopu jsou širší. To dává jezdci větší stabilitu a kontrolu ve sjezdech.
PRO KOHO JE
- Sportovní hobby jezdci – chcete rychlé a moderní kolo, ale preferujete odolný hliník před drahým karbonem
- Vyznavači jednoduchosti – hledáte systém 1x12, který se snadno udržuje a intuitivně ovládá
- Zimní tréninkoví partneři – pro silničáře, kteří potřebují na zimu odolné kolo s logikou řazení SRAM
- Začínající gravelisté s rozhledem – nechcete základní model, ale rovnou pořádnou výbavu
- Dojíždějící po horších cestách – kolo je rychlé na asfaltu, ale zvládne i polní cesty
PRO KOHO NENÍ
- Jezdci preferující absolutní pohodlí – hliníkový rám přenáší vibrace více než karbon (řada Norza)
- Ortodoxní silničáři – převody 1x12 mají větší skoky mezi rychlostmi než silniční 2x11
- Expediční turisté do divočiny – hliník se při přetížení hůře opravuje než ocel
SROVNÁVACÍ KONTEXT
Territ Ultra je vrcholem hliníkové nabídky Raymon. Za příplatek oproti nižším modelům (Territ Pro) dostáváte plnohodnotné 12rychlostní řazení SRAM a lepší výkon. Pokud byste chtěli karbon s touto výbavou, museli byste investovat o cca 20 tisíc víc. Territ Ultra je "rozumová volba" – top výbava na dostupnějším rámu. Váha 10,6 kg je konkurenceschopná.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Rám: 28", hliník 6061, hladké svařování
Řazení: SRAM Apex, 1x12 rychlostí
Kazeta: SRAM PG1231 XPLR, 11-44T
Kliky: SRAM Apex, 40T
Brzdy: SRAM Apex, hydraulické, kotouče 160 mm
Pláště: Maxxis Reaver
Váha: 10,6 kg
Max. zatížení: 120 kg
Rok: 2026
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY (Q&A)
Q: Proč má kolo jen jeden převodník vpředu?
A: Systém 1x12 je moderní standard. Zjednodušuje řazení a eliminuje padání řetězu. Rozsah 11-44T stačí pro většinu situací.
Q: Jak těžké je toto kolo?
A: Váží 10,6 kg. Na hliníkový gravel v této ceně je to velmi slušná hodnota.
Q: Zvládne kolo jízdu po silnici?
A: Ano, pláště Maxxis Reaver jsou rychlé a vzorek je nízký. Kolo je svižné.
Q: Je rám z karbonu?
A: Ne, rám je hliníkový. Vidlice je karbonová. Je to odolnější varianta než celokarbon.
Q: Jak se řadí na sadě SRAM?
A: Používá systém DoubleTap – jedna páčka pro řazení nahoru i dolů. Velmi intuitivní.
Q: Můžu namontovat nosič?
A: Ano, rám má přípravu. Ideální pro bikepacking nebo dojíždění.
Q: Pro jakou výšku je vhodné?
A: Vyrábí se od XS po XL. Přesnou velikost vám vybereme a nastavíme v L27.cz.