Vzduchové odpružení si přesně nastavíte na svou váhu. Vidlice 35 Gold (s 35mm nohama) poskytuje slušnou tuhost pro přesné vedení stopy v rozbitém terénu, i když nedosahuje citlivosti nejdražších modelů (jako Lyrik). Tlumič Select+ má páčku pro přitvrzení, což oceníte při šlapání do kopce.
Řazení a pohon
Kolo je osazeno systémem SRAM 1×12. Přehazovačka je z vyšší sady SRAM GX Eagle, která je známá svou přesností a silnou pružinou bránící padání řetězu. Kazeta SRAM PG-1230 (11-50 zubů) a kliky X1 1000 patří do základnější, odolné kategorie.
Spolehlivé řazení s obrovským rozsahem převodů, díky kterému vyjedete i strmé stojky. Kombinace GX přehazovačky a levnější kazety je chytrý kompromis – získáváte prémiovou funkci řazení tam, kde na tom záleží, a šetříte peníze na spotřebním materiálu, byť za cenu vyšší váhy.
Brzdy
O zastavení se starají hydraulické brzdy SRAM DB8 se 4 pístky a kotouči 200/180 mm.
DB8 je zajímavá novinka od SRAMu – používá minerální olej místo brzdové kapaliny DOT. To znamená výrazně delší servisní intervaly (nemusíte měnit kapalinu každý rok) a "bezúdržbovost". 4 pístky mají dostatek síly i pro těžší jezdce nebo dlouhé sjezdy.
Kola a pláště
Obuto na pláštích Schwalbe Hans Dampf ve verzi Evolution.
Hans Dampf je univerzální enduro plášť. Podrží vás na kořenech i v blátě a přitom se na asfaltu "nelepí" tolik jako sjezdové speciály. Pro běžné české podmínky je to ideální volba.
Teleskopická sedlovka
V této kategorii nutnost. Raymon osazuje vlastní teleskopickou sedlovku.
Zmáčknutím páčky na řídítkách okamžitě snížíte sedlo, což vám dá prostor pro manévrování v těžkých sjezdech. Bez toho se dnes v terénu neobejdete.
PRO KOHO JE
- Začínající enduro jezdci – Kolo má geometrii a zdvihy, které odpustí chyby a dodají sebevědomí v náročnějším terénu
- Bikeparkoví nadšenci – Robustní hliníkový rám a 150mm zdvih zvládne i skoky a flow traily v bikeparcích (např. Klínovec, Špičák)
- Jezdci preferující sjezd – Pokud si výjezd "odtrpíte" jen proto, abyste si užili cestu dolů, Yara je pro vás
- Hledači poměru cena/výkon – Za cenu okolo 70 tisíc dostáváte funkční osazení, které u prémiových značek stojí často přes 90 tisíc
- Fanynky designu – Barva Blushwhite matt je netradiční a na trailu nepřehlédnutelná
PRO KOHO NENÍ
- Gramhoniči a XC jezdci – Váha 16,4 kg je vysoká. Kolo není stavěné na rychlé výjezdy nebo maratony
- Čistokrevní závodníci – Vidlice RockShox 35 Gold a "mix" komponentů mají své limity v extrémním závodním nasazení
- Hltači kilometrů na cyklostezkách – Hrubé pláště a vysoké zdvihy vás budou na asfaltu zbytečně vysilovat
SROVNÁVACÍ KONTEXT
Yara 150 Ultra stojí na vrcholu své modelové řady (modely začínají na 45 000 Kč). Oproti levnějším sourozencům v řadě získáváte především lepší vidlici (vzduchová Gold vs. pružinová nebo základní Silver u levnějších) a spolehlivější brzdy SRAM DB8. V kontextu konkurence (např. Giant Reign, Canyon Torque) je Raymon těžší, ale často nabízí lepší komponenty (SRAM GX) za nižší cenu než základní modely velkých značek. Platíte za funkčnost a odolnost, ne za "hype" značky.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Rám: Hliník 6061, zdvih 150 mm, Boost 148x12
Vidlice: RockShox 35 Gold RL, vzduch, 150 mm
Tlumič: RockShox Deluxe Select+, vzduch, 210x50 mm
Hmotnost: 16,4 kg
Řazení: SRAM GX Eagle (přehazovačka), 1×12
Kazeta: SRAM PG-1230, 11-50T
Kliky: SRAM X1 1000 Eagle, 32T
Brzdy: SRAM DB8, 4-pístkové (200/180 mm)
Pláště: Schwalbe Hans Dampf, Evolution, 29"
Max. zatížení: 120 kg
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY (Q&A)
Q: Je to elektrokolo?
A: Ne, Raymon Yara 150 Ultra je klasické "analogové" kolo bez motoru.
Q: Kolik váží?
A: Váží 16,4 kg. To je na hliníkové enduro kolo v této cenové relaci běžná hodnota, která odráží robustnost rámu a komponentů.
Q: Zvládne kolo i bikepark?
A: Ano, se zdvihy 150/150 mm, 4-pístkovými brzdami a pevnou vidlicí je pro bikeparkové ježdění (modré a červené tratě) velmi vhodné.
Q: Je vidlice zamykatelná?
A: Vidlice RockShox 35 Gold má nastavení komprese až do "uzamčení" (resp. ztuhnutí), což pomáhá při jízdě po hladkém povrchu do kopce. Tlumič má také páčku pro efektivnější šlapání.
Q: Jsou kola připravena na bezdušový provoz (Tubeless)?
A: Ráfky a pláště Schwalbe Evolution jsou obvykle "Tubeless Ready". Pro konverzi budete pravděpodobně potřebovat dokoupit ventilky a tmel (ověřte při koupi u prodejce).
Q: Pro koho je velikost 29" kol?
A: 29" kola lépe přejíždějí nerovnosti a drží rychlost. Jsou ideální pro stabilitu v rychlých sjezdech. Pro jezdce velmi malého vzrůstu (XS) může být 29" kolo hůře ovladatelné, ale od výšky cca 165 cm je to standard.
Q: Jaký je rozdíl oproti levnějšímu modelu Yara?
A: Hlavní rozdíl je v odpružení a brzdách. Model Ultra má kvalitnější vzduchovou vidlici (lepší citlivost a nastavitelnost) a silnější 4-pístkové brzdy SRAM DB8, které se nepřehřívají tak rychle jako základní modely.
Q: Zvládne těžšího jezdce?
A: Ano, maximální povolené zatížení je 120 kg (jezdec + kolo + výbava). Vzduchové odpružení lze nafoukat přesně na váhu jezdce.