Řazení
Elektronické Shimano Ultegra Di2 2x12 je etalonem ve třídě výkonnostních sad. Řazení je okamžité, přesné a vyžaduje minimální sílu i údržbu. Semi-bezdrátový systém eliminuje většinu kabeláže a čistí vzhled kokpitu. Rozsah převodů 52/36 vpředu a 11-34 vzadu je moderní "profi" standard, který umožní držet vysoké tempo v balíku, ale stále vyjet i strmá stoupání.
Kola a pláště
Karbonová kola Vision SC60 s výškou ráfku 60 mm jsou dominantou tohoto kola. Fungují jako setrvačník – jakmile je rozjedete nad 30 km/h, fantasticky drží rychlost. Nevýhodou může být citlivost na boční vítr, což vyžaduje zkušenější ruku při poryvech. Pláště Continental Grand Prix 5000 jsou absolutní špička v nízkém valivém odporu a přilnavosti.
Brzdy
Hydraulické kotoučové brzdy Shimano Ultegra s technologií Ice-Freeza (RT-CL800) zajišťují konzistentní brzdný účinek i v dlouhých sjezdech. Oproti starším modelům mají nové třmeny o 10 % větší vůli mezi destičkami, což eliminuje nepříjemné cinkání kotoučů při silovém šlapání nebo v zatáčkách.
Kontaktní body
Integrovaný karbonový kokpit Vision 5D SMR nejen skvěle vypadá a schovává kabely, ale je i velmi tuhý při sprintech. Upozorňujeme však, že integrovaná řešení hůře umožňují změnu délky představce – výběr správné velikosti rámu je zde kritický. Sedlo Fizik Vento Antares R5 je sportovní, tvrdší sedlo, které podporuje agresivní pozici pánve.
PRO KOHO JE
- Výkonnostní hobíci a amatérští závodníci – hledáte každou vteřinu k dobru a vyžadujete materiál, který snese závodní zatížení
- Rychlostní typy – milujete jízdu v tempu po rovinách a mírně zvlněném profilu, kde využijete aero efekt kol
- Triatlonisté – díky aero profilu rámu a kol lze s hrazdou kolo snadno použít pro krátký a střední triatlon
- Milovníci technologií – ocenite čistotu elektronického řazení a plnou integraci kabeláže
PRO KOHO NENÍ
- Začátečníci a rekreační výletníci – geometrie je dlouhá a nízká (agresivní), což může být pro netrénovaná záda nepohodlné
- Čistokrevní vrchaři – ač je 7,7 kg skvělá váha, pro čisté vrchařské etapy jsou vhodnější (a lehčí) rámy s nižšími ráfky
- Jezdci s obavami z bočního větru – 60mm ráfky vyžadují pozornost a zkušenosti, pokud fouká silný boční vítr
- Lidé hledající maximální komfort – toto je tuhý závodní stroj, ne "gauč" na rozbité okresky (tzv. endurance silnička)
SROVNÁVACÍ KONTEXT
V rámci nabídky Raymon je model Arva Ultra druhým nejvyšším modelem (Level 5). Stojí nad modely s mechanickým řazením nebo základní elektronikou 105 Di2, kde získáváte nižší váhu a lepší kola. Oproti absolutnímu vrcholu (pokud by byl na Dura-Ace) ušetříte desítky tisíc za minimální rozdíl ve funkčnosti – Ultegra Di2 funguje stejně dokonale, jen je o pár set gramů těžší. V kontextu konkurence (např. Giant Propel, Merida Reacto) nabízí Raymon velmi agresivní cenovku vzhledem k použití prémiových kol Vision a plného karbonového kokpitu, což u konkurence často najdete až u výrazně dražších modelů.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Rám: Carbon UHT, Aero design, UCI certifikace
Řazení: Shimano Ultegra Di2, 2x12
Kliky: Shimano Ultegra, 52/36T
Kazeta: Shimano Ultegra, 11-34T
Kola: Vision SC60 i23 Carbon (výška 60 mm)
Pláště: Continental Grand Prix 5000 (neuv. šířka, typicky 25/28mm)
Brzdy: Shimano Ultegra hydraulické, kotouče 160 mm
Řídítka: Vision 5D SMR (integrovaný karbon)
Hmotnost: 7,7 kg
Max. zatížení: 120 kg (jezdec + kolo + vybavení)
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY (Q&A)
Q: Není 60mm ráfek moc vysoký do českých podmínek?
A: Pro většinu situací je to ideální "rychlá" výška. Pozor si musíte dávat jen při silném nárazovém větru z boku, kdy kolo může být nervóznější. Pro běžné větrné podmínky je benefit aerodynamiky výrazně vyšší než toto riziko.
Q: Jak se nabíjí řazení Ultegra Di2?
A: Nabíjí se přes konektor na zadní přehazovačce. Baterie je schovaná v rámu (sedlovce) a na jedno nabití vydrží cca 1000–2000 km podle četnosti řazení.
Q: Je možné na kolo dát širší pláště?
A: Výrobce specificikuje aero zaměření, ale moderní ráfky Vision i rámy Arva typicky zvládnou 28mm i 30mm pláště pro vyšší komfort, pokud to průchodnost vidlice dovolí (doporučujeme ověřit fyzicky na prodejně L27).
Q: Zvládne kolo i kopce, když je označeno jako Aero?
A: Rozhodně. S váhou 7,7 kg je lehčí než mnoho "univerzálních" kol. Kazeta 11-34T v kombinaci s převodníkem 36T vám umožní vyjet i velmi strmá stoupání.
Q: Lze upravit výšku řídítek?
A: Ano, ale v omezeném rozsahu pomocí podložek pod integrovaným kokpitem. Zkracování krku vidlice je nevratné, proto doporučujeme pečlivé nastavení posedu při koupi, se kterým v L27 pomůžeme.
Q: Proč je max. zatížení "jen" 120 kg?
A: Je to standard pro výkonnostní karbonová zapletená kola a rámy. Limit zahrnuje kolo samotné, takže na jezdce zbývá cca 110-112 kg.
Q: Je toto kolo schválené pro závody?
A: Ano, rám má certifikaci UCI a splňuje všechny technické parametry pro silniční závody pod hlavičkou cyklistické unie.
Q: Jaký je rozdíl oproti levnější verzi Arva?
A: Hlavní rozdíl je v sadě (Ultegra Di2 vs. 105 Di2 nebo mechanika) a především v kolech. Zde máte špičková karbonová kola Vision, u levnějších modelů bývají hliníková nebo nižší karbonová kola, což dělá velký rozdíl v živosti a aerodynamice.